EXODUS - CYKL/OPIS
EXODUS
Świat w swojej doskonałości jest
niedopowiedziany. Pomimo, iż widzimy krawędzie przedmiotów, pomimo, iż znamy
nasze kresy i przepaście je oddzielające nie możemy jednoznacznie stwierdzić,
że są tym czym są. Bo to spojrzenie bywa bardzo subiektywne. To samo niebo nad
nami dla nas niebieskie, dla zwierząt może mieć kolor purpury. A przecież patrzymy
na to samo, choć nie tymi samymi oczami, lub nie przez to samo narzędzie.
Czy możemy zobaczyć więcej? Czy
możemy zobaczyć inaczej? Jednocześnie nie zakrywając , nie przesłaniając ujrzeć
coś jeszcze?
Exodus to cykl ilustracji
opartych na fotografiach mody gdzie w geście ciała, w kolorze, w fakturze
materiału albo we wszystkim naraz artystka dostrzegła postacie ze świata zwierząt.
Posługując się tradycyjną techniką hafciarską, wydobyła je na powierzchnię
jednocześnie nie zakrywając zdjęć do
końca . Przez ten zabieg możemy obserwować zarówno tło, które stało się inspiracją,
jak i efekt końcowy - zwierzę, które odzwierciedla.
Jest to szczególny exodus ponieważ
jest wyjściem nie „z” ale „do” siebie, w głąb siebie, w poszukiwaniu bądź
swojego totemicznego zwierzęcia, bądź wcześniejszego wcielanie z procesu
reinkarnacji.
Efekt dwoistości ilustracji
został wzmocniony dodatkowym światłem, które ślizga się po nitkach jak po
światłowodach wydobywając wzory na pierwszy plan.
Każdy może zobaczyć ten cykl jak
zechce, poprzez narzędzia jakie posiada lub jakie używa do patrzenia…
EXODUS
The world is irresponsible in its perfection. Even
though we can see the edges of objects, even though we know our limits and vast
gaps separating them, we cannot clearly state that they are what they are as
this point of view may be subjective. The same sky above is blue for us,
however, for animals it may be violet. We are looking at the same thing yet not
by the same eyes or the same tools.
Can we see more? Can we see differently?
Simultaneously, without covering, without hiding, notice something else?
Exodus is a cycle of illustrations based on fashion
photographs in which the artist has noticed characters from the animal world
hidden in body gestures, colours, fabric textures or in everything at the same
time. Using a traditional embroidery technique she has brought them on the
surface without simultaneously covering the entire photographs. This method has
allowed us to observe the background, which became the inspiration, as well as
the final effect – the depicted animal.
It is an exceptional exodus as it is not the way ‘out’
but ‘into’ oneself, deeply into yourself, towards your totemic animal or
towards your previous incarnation from the process of reincarnation.
The effect of dichotomy has been intensified by
additional lighting which slides on threads as they were optical fibres
bringing patterns to the foreground.
Everyone who desires can see the cycle – by tools they
posses or use to see...